شرکت های سرمایه گذاری جسورانه (VC ها) زمان خود را چگونه سپری می کنند؟

شرکت های سرمایه‌گذاری جسورانه که از آن با عنوان‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر یا سرمایه‌گذاری کارآفرینی نیز نام می‌برند، به شرکت هایی اطلاق می شود که به کمک چند سرمایه گذار (پارتنر) روی استارتاپ ها و کسب و کارهای مستعد جهش و رشد که معمولا ریسک فراوانی هم دارند سرمایه گذاری می کنند. این شرکت ها برای تعامل با استارتاپ های زیرمجموعه خود زمان صرف می کنند و با ارزیابی موشکافانه خود، ضمن جبران کمبود نقدینگی شرکت‌های استارتاپی به رشد آنها نیز کمک می کنند. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که شرکت های سرمایه گذاری جسورانه واقعا چگونه زمان خود را در استارتاپ های زیرمجموعه خود صرف می کنند :

Image and video hosting by TinyPic

· ارزیابی استارتاپ ها (۳۶٪)

فرایند انتخاب استارتاپ ها برای VC ها متفاوت است. این بخش با یک سوال اساسی می تواند شروع شود.

آیا این فناوری کاملا جدید است و یا یک بازار کاملا جدید دارد؟

پس از بررسی سوال فوق، VC ها به ارزیابی بنیانگذاران و تیم آنها، با دو سوال دیگر می روند:

1- آیا بنیانگذاران توانایی به دست آوردن آنچه را که می گویند دارند؟

2- آیا آنچه که آنها می گویند انجام خواهند داد، با آنچه که سرمایه گذاران انتظار پیدا می کنند، هماهنگ است؟

در نهایت زمان برای بررسی در این بخش به طور عمده وابسته به تیم و صنعتی که کار می کنند دارد.

· شرکت های موجود در پورتفولیو (33٪)

در این بخش بررسی ها مربوط به سه دسته از استارتاپ ها می شود :

ü استارتاپ هایی که خیلی خوب کار می کنند.

ü استارتاپ هایی که بسیار ضعیف هستند.

ü استارتاپ هایی که باقی مانده اند اما به هیچ وجه شکوفا نمی شوند.

سرمایه گذاران در اکثر موارد قربانی این بخش می شوند. این نشان می دهد که استارتاپ هایی که در تلاش هستند اکثر وقت VC ها می گیرند. نظرسنجی ها نشان می دهد 68 درصد از VC ها احساس می کنند با استارتاپ های دوم و سوم وقت و انرژی زیادی را صرف می کنند.

البته VC ها می دانند که این چیز خوبی نیست و تقریبا 74 درصد از آنها زمان خود را برای توزیع مجدد زمان بین شرکت های پرتفولیو تقسیم می کنند.

در حالت ایده آل، VC ها دوست دارند زمان بیشتری را صرف چیزهایی مانند برقراری رابطه و مدیریت سرمایه کنند.

· ساخت رابطه (18٪)

سرمایه گذاری جسورانه یک نوع بازی با روابط است. یکی از ارزش های کلیدی VC ها توانایی فراهم کردن بودجه و تامین مالی برای استارتاپ های زیرمجموعه خود یا شبکه ای که با آنها در ارتباط هستند، می باشد.

· سرمایه گذاری (13٪)

این دسته فعالیت ها شامل افزایش سرمایه، جذب فرصت های سرمایه گذاری بیشتر، خروج و غیره می باشد. فرآیند افزایش سرمایه به تنهایی نیاز به تقریبا یک سوم زمان VCها دارد. جذب سرمایه کار سختی است. با این حال، فراموش نکنید که ما در دنیایی زندگی می کنیم که از بنیانگذاران استارتاپ ها تقریبا به خوبی حمایت می شود و انگیزه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در شرکت های استارتاپی زیاد شده است.


نویسنده:
Mahdis Motekhaveri

مهدیس متخاوری

افراد متخصص، تیم‌های استارتاپی و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق این فرم برای خدمات شرکت دوناب ثبت‌نام کنند

ثبت‌نام
اشتراک گذاری: