چگونه توسعه MVP به استارتاپ‌ها کمک می کند؟

چگونه توسعه MVP به استارتاپ‌ها کمک می کند؟

دستورالعمل موفقیت بسیار ساده است؛ مطالعه بازار به کمک چرخه برنامه ریزی، آزمایش، دریافت کردن بازخورد ها و اصلاح.

اما تقریبا تمام استارتاپ ها پیش از اینکه بتوانند محصولی را تولید کنند که نیاز بازار را رفع کند و از آن مهمتر محصولی را تولید کنند که بازار مشتاقانه به دنبال آن است، با مشکل بی پولی روبرو می شوند. زمانی که یک ایده به سطحی می رسد که ارزش تولید کردن پیدا می کند، اکثر استارتاپ ها با قدم های کوچک شروع می کنند و به گسترش MVP می پردازند.

اما چرا MVP؟

واژه MVP مخفف Minimum Viable Product است و به معنی حداقل محصول پذیرفتنی است‌. به این معنی که یک MVP محصول مناسبی است که تنها دارای حداقل ویژگی ها و کلیدی ترین آنهاست (برای مثال یک موبایل یا برنامه تحت وب). بر خلاف Prototype یا همان نمونه اولیه، MVP یک محصول قابل استفاده است که می توان روی مخاطبین واقعی آزمایش کرد.

و همچنین برخلاف یک محصول نهایی (با تمام ویژگی ها و امکانات) هنوز به عنوان یک نسخه آزمایشی به حساب می آید؛ و هدف از ایجاد آن، انجام آزمایشی برای درک مخاطبین هدف و سپس تطابق یافتن سریع با نیاز های آن ها است.

بنابراين توسعه MVP راهي امن براي ورود به بازار است. MVP به مالکان محصول این اجازه را می دهد تا زمان توسعه را کوتاه تر کنند، در زمان کوتاهی بازخورد کاربر را دریافت کنند و از طراحی ناخواسته و بیهوده ویژگی های مختلف نرم افزار جلوگیری کنند.

توسعه MVP چگونه انجام می شود؟

فهرستی از نیازمندی ها و اولویت ها

پس از اینکه که موسسین استارتاپ ها ایده خود را شکل دادند، فهرستی از نیازمندی های سیستم مورد نظر خود را تهیه می کنند و سپس ویژگی ها را بر اساس اولویت خود مرتب می کنند تا فقط ویژگی های کلیدی در لیست باقی بماند.

پس از این که لیست نیازمندی ها آماده شد بهتر است که آن را به تیم توسعه خود نشان دهید. زمانی که استارتاپ ها تجربه زیادی در توسعه محصول نداشته باشند ممکن است با پرورش ایده دچار مشکل شوند و همچنین با چالش های احتمالی توسعه روبرو شوند. در این صورت می توانند به سراغ شرکت های توسعه دهنده نرم افزار ها که خدمات توسعه MVP تخصص آن ها است بروند. معمولا در ابتدای همکاری، مشاوره های اولیه رایگان به استارتاپ ها ارائه می شود. یک برنامه مناسب و تخمین هزینه ها توسط یک مدیر پروژه یا یک تحلیل گر اقتصادی کسب و کار (متناسب با لیست شما) به شما پیشنهاد می شود. زمانی که استارتاپ ها با پیشنهاد ارائه شده موافقت کنند، کار خود را با یک برنامه دقیق شروع خواهند کرد.

بازاریابی و توسعه

استارتاپ ها باید کار خود را با تمرکز بر منابع خود و به صورت همزمان در دو جهت شروع کنند: توسعه محصول و مطالعه بازار. آن ها باید تلاش و توجه خود را بر تیم توسعه و تیم بازاریابی و فروش تقسیم کنند. همچنین به عنوان آلترناتیو می توانند از یک تیم توسعه خارج از سازمان برای تمرکز بر چرخه توسعه (کد نویسی، تضمین کیفیت، تحویل دادن) استفاده کنند. با این کار می توان اطمینان حاصل کرد که MVP مورد نظر مطابق انتظار پیش برود تا در این حین خود استارتاپ بر نکات کلیدی یعنی؛ طراحی محصول، تبلیغات و شبکه سازی تمرکز کند.

و اما نیمه پر لیوان: با این وجود که طراحی، برندسازی و بازاریابی نیاز به کار زیاد و منظمی دارد اما توسعه MVP می تواند به طور گسترده در سراسر اینترنت انجام شود. استارتاپ ها می توانند از بین تمام کارشناسان توسعه نرم افزار در سراسر جهان، فرد و یا تیم مورد نظر خود را انتخاب کنند.

بازخورد کاربر و رشد برنامه

مطمئنا مهمترین قدم در توسعه محصول، استفاده از بازخورد های کاربرانی است که برنامه را امتحان کرده اند و به شما می گویند که به کدام بخش علاقه دارند و کدام قسمت می تواند بهتر باشد.

مشکلات فنی و حتی مسائل غیر فنی پس از اینکه که کاربران واقعی از MVP استفاده کنند مشخص می شود. استارتاپ ها باید این تجربیات را جمع آوری و تحلیل کند تا یک برنامه رشد و توسعه بر اساس آن ها ایجاد کنند و به سمت آن قدم بردارند.

وقتی استارتاپ ها با یک MVP روبرو می شوند که از طرف مخاطبین مورد استقبال واقع نشده است، معمولا و طبیعتا به سمتی حرکت می کنند که سود دهی بیشتری برای آن ها ایجاد کند. پس استارتاپ ها شروع به کارکردن روی هر دو تیم تجاری و فنی می کنند تا با بهبود محصول به سطح کیفی مورد نظر مخاطب نزدیک شوند.

به طور خلاصه، اثبات موفقیت یا شکست یک ایده تنها زمانی ممکن است که بر روی مخاطب های واقعی آزمایش شود. از این رو زمانی که استارتاپی یک محصول را راه اندازی می کند باید همواره بر اصول و اساس ایده استوار باشد تا موفق شود. اما این موضوع هم می تواند بسیار پرخطر و پر هزینه باشد. در چنین شرایطی، استارتاپ ها، سرویس یا محصول کلیدی خود را با کاهش زمان توسعه و به حداقل رساندن هزینه‌ها ارائه می کنند.


نویسنده:
Hesam Moeinedin

حسام معین‌الدین

حسام بیش از سه سال است که در فضای مدیریت پروژه فعالیت‌ می‌کند و اکنون در شرکت دوناب به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌های مدیریت پروژه چابک، کارهای خود را بهتر مدیریت کنند.

افراد متخصص، تیم‌های استارتاپی و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق این فرم برای خدمات شرکت دوناب ثبت‌نام کنند

ثبت‌نام
اشتراک گذاری: