۱۲ نکته که سرمایه گذاران باید قبل از سرمایه گذاری در استارتاپ ها انجام دهند

سرمایه گذاری در استارتاپ ها کار آسانی نیست بلکه کاری پرریسک است که نتایج آن در درازمدت خود را نشان می دهد. در اینجا ۱۲ نکته را با شما در میان می گذارم که قبل از سرمایه گذاری به آن توجه ویژه داشته باشین:

1. قبل از هر چیز با بنیانگذاران استارتاپ صحبت کنید

قبل از صحبت با بنیانگذاران، نباید در یک استارتاپ سرمایه گذاری کنید. اگر با آنها صحبت نکنید، چگونه می توانید از دیدگاه ها و توانایی های آنها برای ارائه نتایج مطلع شوید و درک درستی از طرز فکر آنها و نگاهشان به مساله و درک خطرات احتمالی پیدا کنید ؟

خواندن در مورد یک استارتاپ هرگز نمی تواند مثل یک گفتگو با بنیانگذاران آن استارتاپ ارزشمند باشد.

این گفتگوها می تواند از طریق ارتباطات داشتن در کنفرانس ها و انجمن های تخصصی و گردهمایی ها تسهیل شود.

2. یک نقشه راه مالی شخصی برای خود طراحی کنید

قبل از اینکه هرگونه تصمیم سرمایه گذاری بگیرید، بنشینید و نگاه کلی به وضعیت مالی خود بیندازید، مخصوصا اگر قبلا برنامه مالی نداشته اید.

اولین قدم برای سرمایه گذاری موفق، تعیین اهداف و مشخص کردن میزان تحمل ریسک شما است برای اینکار می توانید به تنهایی یا با کمک یک فرد متخصص مالی خود را ارزیابی کنین. هیچ تضمینی وجود ندارد که از سرمایه گذاری های خود پول بدست آورید. اما اگر حقایق مربوط به صرفه جویی و سرمایه گذاری و پیروی از یک طرح هوشمند را درآورید، سالها به امنیت مالی دست پیدا می کنید و از مزایای مدیریت پول خود لذت می برید.

3. با یک متخصص صحبت کنید

با متخصص تماس بگیرید. کسی را پیدا کنید که صنعت مورد علاقه شما را به خوبی می شناسد. توصیه می کنم یک سرمایه گذار حرفه ای در این فضا یا یک بانکدار مسلط به حوزه سرمایه گذاری متمرکز را انتخاب کنید. اگر این دو قابلیت در یک فرد باشد که خیلی بهتر هم می شود. شروع به جستجو در لینکدین کنین، ظرف چند ساعت شبکه این افراد به شما کمک خواهد کرد که سوالات و پاسخ های بسیاری از موارد برای شما روشن شود و در عین حال افراد حرفه ای را بتوانین پیدا کنین و با آنها گفتگو کنین.

4. با مشتریان صحبت کنید

هر چه اطلاعات بیشتری از مشتریان بدست آورید بهتر است. حداقل باید با سه تا پنج مشتری که از محصول استفاده می کنند صحبت کنید. شما می خواهید از کاربران دست اول بپرسید که چه چیزی در مورد محصول شما مورد علاقه اشان بوده و چه انتظاراتی دارند که شما می توانید کمبود آن را پر کنید؟ آیا پس از استفاده از محصول باز هم به دنبال جایگزین آن در بین رقبا هستند ؟ اگر رقیب قیمت ها را کاهش دهد، آیا آنها وفادار خواهند ماند؟ از همه مهمتر، آیا آنها محصول را به دیگران توصیه می کنند؟

5. درک از رشد داشته باشید

این که استارتاپ چگونه رشد می کند و چگونه رشد خواهد کرد؟ آیا کسب و کار همزمان با گسترش خود، رشد هم داشته یا موفق به افزایش فروش شده؟ بدیهی است که رشد ارگانیک بسیار ارزشمندتر از خرید کاربران جعلی است. برای درک رشد، سرمایه گذار باید به صورت های مالی ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت وجوه جریان نقد توجه داشته باشد (در صورت وجود و بسته به مرحله استارتاپ).

6. استراتژی خروج را بدانید

از سناریوهای خروج صنعت مورد علاقه خود مطلع شوید. یک کسب و کار چقدر باید بزرگ باشد و چه حاشیه سودی داشته باشد تا عرضه عمومی بشود و یک هدف جذاب برای سرمایه گذار باشد؟ همیشه از خود سوال کنین: "چقدر احتمال دارد کسی این کسب و کار را در 5 سال آینده خریداری کند؟"

7. با وکیل خود صحبت کنید

اسناد قانونی مرتبط با سرمایه گذاری در استارتاپ ها پیچیده هستند. هر سند را به وکیلتان نشان دهید و از او بازخورد بگیرید. ممکن است در مورد تمام نکات قانونی اطلاع نداشته باشد، اما باید آنها را درک کنید.

8. کسب و کار را درک کنید

در آنچه می دانید و به آن اشراف دارید سرمایه گذاری کنین. قبل از سرمایه گذاری در یک استارتاپ، از محصول آن استفاده کنین، کسب و کار را مطالعه کنین. در این صورت با اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سرمایه گذاری خود جلو می روید. به آنچه که خوب می دانید بچسبید

9. یک سبد سرمایه گذاری متنوع داشته باشید

بعید است که سرمایه گذاری فرشته موفقی باشید و پول خود را در فقط دو یا سه استارتاپ قرار داده باشید. یک رویکرد صحیح در این زمینه سرمایه گذاری روی ۷ تا ۱۰ استارتاپ می باشد. اما عموما توصیه می شود در ابتدای کار سرمایه گذاران فرشته به طور میانگین فقط یک سرمایه گذاری در سال انجام دهند و سپس سرمایه گذاری های خود را متنوع کنند تا خطر را کاهش داده و شانس موفقیت را افزایش دهند.

10. هر از چندگاهی مجددا سبد سرمایه گذاری خود را برای ایجاد تعادل، بازنگری کنید

بازنگری مجدد سبب می شود سبد سرمایه گذاری شما به یک تعادلی از تخصیص دارایی های شما برسد. با تعادل دوباره، اطمینان حاصل خواهید کرد که یک یا چند دسته دارایی را بیش از حد مورد توجه قرار نداده اید و ریسک را کاهش داده اید.

می توانید سبد خود را بر اساس تقویم و یا سرمایه گذاری های خود متعادل کنید. بسیاری از کارشناسان مالی توصیه می کنند که سرمایه گذاران، خود را در یک دوره زمانی منظم، مثلا حداقل هر شش یا دوازده ماه، ارزیابی کنند.

11. هر واحد اقتصادی را محاسبه کنید

بسیاری از استارتاپ ها در سال های اخیر توانسته اند سرمایه گذاران را جذب کنند، اما سرمایه گذاران بعدا در هر سهمی که می فروختند ضرر می کردند و متاسفانه برای سرمایه گذاران، بسیاری از این استارتاپ ها هیچ برنامه ای برای تغییر این وضعیت ندارند. مثلا اگر شما در یک استارتاپ حوزه پرداخت سرمایه گذاری می کنید، باید بدانید که هر تراکنش چقدر سود/زیان ایجاد می کند. فرمول آن ساده است: درآمد منهای کل هزینه ها (از جمله هزینه های ترویج و توزیع و ...)

12. بدانید چه چیزی را معامله می کنید

بررسی کنین که ارزش استارتاپ مورد نظر و ساختار معاملات آن چقدر بر روی صنعت مرتبط خود تاثیر می گذارد. در ارزیابی نسبت به استارتاپ های مشابه با توجه به عوامل متعدد، از جمله درآمد، درآمد خالص، نرخ رشد، مشخصات ریسک و ساختار سرمایه، مقایسه کنید. شرکت های خوب همیشه سرمایه گذاری خوبی ندارند، مخصوصا اگر ارزیابی بسیار بالا باشد. هرگز به فروش خوب فکر نکنین.آن قیمت خریدی بسیار جذاب است که حتی با فروش متوسط بتواند نتایج خوبی داشته باشد.


نویسنده:
Mahdis Motekhaveri

مهدیس متخاوری

افراد متخصص، تیم‌های استارتاپی و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق این فرم برای خدمات شرکت دوناب ثبت‌نام کنند

ثبت‌نام
اشتراک گذاری: