5 نکته کلیدی مدیریت محصول که هر استارتاپ باید بداند

5 نکته کلیدی مدیریت محصول که هر استارتاپ باید بداند ممکن است توجه شما هم در مرحله اولیه ی یک استارتاپ فناور، به مدیریت محصول جلب شود، در حالی که نمی دانید مدیریت محصول چیست و چگونه می تواند در خلق یک محصول عالی به شما خدمت رساند. در اینجا پنج نکته اساسی را که باید در مورد این استارتاپ ها از منظر مدیریت محصول بدانید مورد بررسی قرار می دهیم :

  1. هیچ چیزی را به هدر ندهید گاهی برخی افراد می خواهند از ابتدا یک محصول بی نقص و صیقل خورده تحویل دهند. مراقب باشید که گرفتار این چنین وسواسی نشوید. ماموریت شما در قبال یک محصول با حداقل ویژگی های قابل قبول این است که ایده تان را معتبر و قابل پذیرش کنید، شرایط را بسنجید، بازخورد بگیرید و در مورد دستور العمل بعدی تان تصمیم بگیرید و همین طور که در این مسیر پیش می روید محصولتان را تولید کنید و به تدریج بهبود دهید. این که نقشه راه کاملی در سطح بالا برای اقداماتتان داشته باشید خوب است اما باید توجه کنید که از برنامه ریزی افراطی برای محصولاتی که شاید زمانی ساخته شوند و شاید هم هیچ گاه ساخته نشوند خودداری کنید. همواره به یاد داشته باشید که وقت طلاست. اگر مثلا برای نسخه اول محصولتان به سه ویژگی اصلی نیاز دارید، اصرار نداشته باشید که چون این توانایی را دارید که پنج ویژگی در کارتان بگنجانید، این کار را عملی کنید بلکه به خوبی تمرکزتان را روی همان سه ویژگی متمرکز کنید.

  2. برای مشتری بسازید این که شما از چه رنگی خوشتان می آید اهمیتی ندارد. آیا مشتریان شما آن رنگ را دوست دارند؟ آن ها هستند که قرار است از محصول استفاده و برای آن هزینه کنند. مگر نه؟ به خاطر داشته باشید که این کار مشتریان شما نیست که به شما بگویند چه می خواهند. این کار خود شماست و انتظار می رود که محصول شما پاسخ گوی نیازهای آن ها باشد. صحبت کردن با آن ها شما را به این هدف می رساند. بنابراین از ساختمانتان بیرون روید و ببینید که مشتریان احتمالی شما چگونه رفتار می کنند. هرگز سوالات مستقیم از آن ها نپرسید. مثلا نگویید که "آیا مایل به استفاده از فلان محصول ما هستید یا نه؟" یا "آیا فکر می کنید که این ایده خوبی ست یا نه؟" آن ها به احتمال زیاد به این سوالات پاسخ مثبت خواهند داد چرا که مهربان و دل رحم هستند. پس شما باید سوال های عمیق تری بپرسید. هیچ گاه ارتباطتان را با مشتریان قطع نکنید. در غیر این صورت آن ها را از دست می دهید. آن چه مشتریان را به سمت شما بر می گرداند تجربه ای ست که از محصول شما دارند پس تلاش کنید ویژگی هایی را در محصولتان بگنجانید که تجربه ی آن ها از محصول را برایشان خوشایند کند.

  3. کارها را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید برای یک استات آپ ضروری است که مطمین شوید همه ی آن چه باید انجام دهید قابل مدیریت باشد. وظایف و کارها را کوچک کنید و زمان مورد نیاز هر یک را بر حسب ساعت تخمین بزنید. شکستن آن ها به اجزای کوچکتر باعث می شود که تخمینتان دقیق تر باشد. در عین حال که برنامه ریزی کاری خردمندانه است باید متوجه این نکته کلیدی هم باشید که بخش های زیادی از برنامه تان ممکن است دستخوش تغییر شود. بنابراین باید همه زمانی را که در صورت کنار گذاشتن طرح های برنامه ریزی شده از دست می دهید به حساب آورید.

  4. تصمیماتتان بر اساس داده ها باشد این که احساس کنید کارتان خوب از آب در خواهد امد بسیار عالی ست اما باید این حدس را با اعداد و ارقام مورد آزمایش قرار داد. اجازه دهید که اعداد، فرض هایتان را اثبات کنند. از همان اول نسبت به اعداد حساس باشید.

  5. افرادند که مهم اند محصول شما ماحصل تلاش همه افراد تیم شماست. این مهم نیست که ایده محصول شما برترین ایده است. اگر افرادی در کنارتان ندارید که حاضر باشند برای تحقق آن رویا همراهیتان کنند، این تقصیر خود شماست. در تیمتان سرمایه گذاری کنید. از اعضای گروهتان بپرسید که روزگارشان چطور است؟ از مسائلشان جویا شوید. برای شان قهوه و دونات بخرید. در زندگی شخصی آن ها سرمایه گذاری کنید.


نویسنده:
Hesam Moeinedin

حسام معین‌الدین

حسام بیش از سه سال است که در فضای مدیریت پروژه فعالیت‌ می‌کند و اکنون در شرکت دوناب به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌های مدیریت پروژه چابک، کارهای خود را بهتر مدیریت کنند.

افراد متخصص، تیم‌های استارتاپی و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق این فرم برای خدمات شرکت دوناب ثبت‌نام کنند

ثبت‌نام
اشتراک گذاری: