۷ نکته اجرایی برای رشد استارتاپ

بهبود و رشد کسب و کار دیگر یک هدف با ارزش نیست، بلکه رشد یک الزام برای بقا در بازار است. این الزام در یک استارت‌آپ به مراتب شدید‌تر است. رشد یک استارت‌آپ نتیجه انجام کارهای کوچک زیادی است که در ادامه به پنج مورد اساسی آن‌ها اشاره می کنم :

1. جایگاه خود را شناسایی کنید

آیا واقعا می دانید جایگاه دقیق شما در بازار کجاست؟ بسیار مهم است تا جایگاه دقیق خود را شناسایی کنید و تفاوت خود را با دیگران مشخص کنید. دانستن جایگاه واقعی در توسعه محصول، پیدا کردن مشتریان و قیمت‌گذاری به شما بسیار کمک خواهد کرد.

2. دائما در حال یادگیری باشید

همیشه خود را به روز نگاه دارید و از آخرین اخبار حوزه‌‎های مربوط به کارتان با خبر باشید. آخرین مقالات و مباحث روز را بخوانید، در رویدادهای مرتبط شرکت کنید و آنها را با تیم‌تان به اشتراک بگذارید.

3. برنامه اجرایی کسب و کارتان را بدانید

داشتن برنامه مهمترین کاری است که نباید فراموش کنید. برنامه علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا با دست پر برای سرمایه گذاران ارائه دهید، به شما کمک می‌کند تا مسیر را گم نکنید و در مقایسه با عملکردتان به شما نشان می دهد چه چیزهایی را باید بهبود بخشید.

4. ارزش تیم‌تان را بدانید

افرادی که با شما یا برای شما کار میکنند، مهمترین نقطه قوت برای رشد یک استارت‌آپ هستند. وفاداری و همراهی خود را به آن‌ها نشان دهید و به نیازهای آن ها اهمیت دهید. مهمترین عامل رشد یک استارت‌آپ، یک تیم هماهنگ است که برای یک هدف مشترک فعالیت می‌کنند.

5. جلسات مرتب را فراموش نکنید

هر هفته و یا دوهفته یکبار باید برنامه جاری خود را مشخص کنید و فعالیت های انجام شده را بررسی کنید. برای اینکه بتوانید استارت‌آپ خود را مدیریت کنید باید همه بدانید دقیقا چه کارهایی در حال انجام است و چه کارهایی باید به انجام برسد. مدیریت چابک استارت‌آپ بدون جلسات مرتب برای برنامه‌ریزی و بررسی کارها قابل انجام نیست.

6. جریان نقدینگی را مدیریت کنید

تمرکز بر بهبود محصول نباید باعث شود که درآمدهای کوتاه مدت و فروش را فراموش کنید. بسیاری از استارت‌آپ به خاطر تمام شدن نقدینگی شکست خورده اند. حتما کف درآمد برای بقا خود را مشخص کنید و حواستان باشد که نقدینگی خود را در چیزهایی که باعث رشد نمی شود خرج نمی‌کنید.

7. بهترین مشتریان خود را شناسایی کنید

در هر کسب و کاری، بعضی از مشتریان بیشترین سود را نسبت به دیگران ایجاد می‌کنند. این مشتریان همان افرادی هستند که شما را به دیگران معرفی می‌کنند. با شناسایی آن‌ها تلاش کنید تا ارتباط کاری خود را با آنان نزدیک تر‌کنید و در توسعه محصولاتتان از نظرات آنان استفاده کنید.

رشد استارت‌آپ‌ها به عوامل بسیار زیادی وابسته است. هفت راهکار بالا از مهمترین نکاتی هستند که در بسیاری از منابع مشاهده می‌شوند و به شما یادآوردی می‌کنند که چه کارهای مهمی را نباید فراموش کنید.


نویسنده:
Hesam Moeinedin

حسام معین‌الدین

حسام بیش از سه سال است که در فضای مدیریت پروژه فعالیت‌ می‌کند و اکنون در شرکت دوناب به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌های مدیریت پروژه چابک، کارهای خود را بهتر مدیریت کنند.

افراد متخصص، تیم‌های استارتاپی و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق این فرم برای خدمات شرکت دوناب ثبت‌نام کنند

ثبت‌نام
اشتراک گذاری: